Een huis kopen in 2020: wie betaalt, bepaalt

Een huis kopen in 2020: wie betaalt, bepaalt

Hoe koopt een klant over 10 jaar een huis? Marcel Ooijevaar van Delta Lloyd Bank geeft zijn visie op de toekomst van hypotheken in Nederland.

Tegeltjeswijsheden bewijzen keer op keer hun kracht. Zo ook met: wie betaalt die bepaalt. De klant bepaalt dus wat er gebeurt. De aankoop van een huis is voor veel klanten een van de meest ingrijpende en emotionele momenten van hun leven. Daarom werken wij er samen met Stater keihard aan om dit proces voor de klant toegankelijker, transparanter, begrijpelijker en vooral voorspelbaarder te maken.

Geen pakken papier meer

Van Delta Lloyd Bank ontvangt de klant later dit jaar geen dikke pakken papier meer op zijn deurmat. Via telefoon, tablet, pc of de adviseur kan de klant dan op elk moment de meest actuele informatie raadplegen of de status van de hypotheek inzien. Het kunnen toepassen van informatie bepaalt de relatie met onze klanten, de relevantie en het gemak en dus uiteindelijk ook de klanttevredenheid. Het draait om het belang van de klant. Kan ik dit huis betalen? Kan ik hier (later) blijven wonen? Samen met Stater willen wij onze klanten en financieel adviseurs zo goed mogelijk gereedschap geven om weloverwogen financiële keuzes te kunnen maken. Eenvoudige mutaties als adreswijzigingen of andere mutaties, kan de klant via diezelfde kanalen zelf 24 uur per dag online regelen. Maakt dit Delta Lloyd Bank uniek? Nee natuurlijk niet, maar het is momenteel helaas nog niet vanzelfsprekend.

Spelregels

Tegelijkertijd zien we steeds vaker dat de overheid de traditionele spelregels bij complexe financiële producten zoals hypotheken en pensioenen aanpast naar de huidige tijd. Het is onvermijdelijk dat er daardoor nieuwe producten zullen gaan ontstaan die zijn afgestemd op de situaties en behoeftes van de individuele klant. Daarom is het essentieel voor ons dat we kunnen blijven beschikken over een groep goed opgeleide financieel adviseurs die dit op een juiste manier kunnen begeleiden en uitleggen aan klanten.

Nieuw bedieningsmodel

Bovenstaande ontwikkelingen leiden voor ons tot een nieuw bedieningsmodel. Met Stater zorgen wij ervoor dat de klant maximale keuzevrijheid krijgt om in elke gewenste fase van een hypotheek naar een financieel adviseur te stappen. Of dit zelf kan regelen. Omdat het ‘administratieve gedeelte’ steeds verder geautomatiseerd wordt, krijgt het intermediair steeds meer ruimte om de kwaliteit en meerwaarde van hun dienstverlening naar klanten te verhogen. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze meer tijd kunnen besteden aan het vertrouwd raken met de behoeftes en beweegredenen van de klant. Zodat ze vervolgens een advies kunnen geven dat heel nauw aansluit op de persoonlijke omstandigheden van die klant.

Kortom innovatie door de keten heen, waarbij de techniek en processen van Stater een hoeksteen vormen in de klantbeleving van de toekomst.

OVER MARCEL OOIJEVAAR

Marcel is Division Information Officer and manager product management bij Delta Lloyd bank.

Over deze serie

Dit is aflevering 3 in onze serie “Een huis kopen in 2020″. In 4 afleveringen vragen wij kenners naar hun toekomstbeeld van de hypothecaire markt. In de andere afleveringen zijn aan het woord: Arjan Hessels van Stater en futuroloog Tony Bosma.