‘Techniek neemt werk uit handen van consument én adviseur’

Interview met Marc de Moor, CEO van Venn Hypotheken

‘Techniek neemt werk uit handen van consument én adviseur’

Venn Hypotheken is een nieuwe speler op de Nederlandse huizenmarkt. Stater heeft het bedrijf geholpen om in een spectaculair korte tijd op te starten. Dit 10-wekenplan betaalt zich direct uit.  Hoe verloopt deze razendsnelle en innovatieve samenwerking?

“We doen het een beetje anders dan banken en verzekeraars”, zo vat CEO Marc de Moor de werkwijze van Venn Hypotheken compact samen. De Belg leidt de Nederlandse tak van dit Britse bedrijf samen met mede-directeur Peter Arrazola. “Er komt bij ons geen bank aan te pas. Wij kunnen klanten direct verbinden aan investeerders die brood zien in veilige producten zoals de Nederlandse hypotheekmarkt.”

Venn Hypotheken maakte dit voorjaar zijn entree op de Nederlandse markt. Die expansie past in de groeiambities van het moederbedrijf, de in Londen gevestigde vermogensbeheerder Venn Partners. “We zijn een ‘lean & mean’ bedrijf, dus zitten we uit kostenoogpunt in Breda en niet in Amsterdam”, lacht De Moor. “Venn is gestart met de slogan ‘Begrijpelijke en betaalbare hypotheken, zonder gedoe en onzekerheid’. Daarbij mikken we niet alleen op de gewilde consument in de stad, maar ook op het platteland.”

Frisse blik

Om de zaken zo snel en eenvoudig te laten verlopen, besteedt Venn veel uit. Aan adviseurs en tussenpersonen, maar vooral ook aan Stater. Het eigen kantoor telt slechts vijf medewerkers. “Wij zijn ingestapt met een frisse blik”, zegt De Moor. “Zo is het een voordeel als je geen groot bestaand klantenbestand hebt, want dan ben je flexibeler: je hoeft niet iedereen exact hetzelfde aanbod te doen.”

De flexibiliteit schuilt met name ook in digitalisering. “Vanaf dag één willen we klanten toegang bieden tot hun hypotheek-omgeving”, vertelt De Moor. “Als men een tussentijdse aflossing wil doen, kan dat direct via iDeal. Dat is onderscheidend, maar wij noemen onszelf geen fintech-bedrijf. Wij hoeven niet zo nodig een first mover te zijn (met alle beginnersfouten van dien), maar zijn liever een snelle volger.”

quote

Voorop lopen

Bij dit technische verhaal is Stater een onmisbare partner voor Venn. “Ze lopen voorop qua digitalisering”, ervaart De Moor, die ook bij eerdere werkgevers met Stater samenwerkte. “Bovendien kreeg ik van hen het commitment dat ze ons bedrijf binnen een scherpe deadline konden lanceren: in zes maanden tijd zou alles écht up-and-running zijn. Die afspraak zijn ze nagekomen. Daar ben ik erg tevreden over.”

Stater ondersteunt ruim 30 procent van alle hypotheken in Nederland. De Moor was onder de indruk hoe dit grote bedrijf snel flexibel op de specifieke wensen van de kleine nieuwkomer Venn inspeelde. “Ze werken zoals een jonge, kleine organisatie dat zou doen, met één team bestaande uit meerdere disciplines.” Stater deed nog een concrete belofte: zodra de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de door Venn aangevraagde vergunning van geldverstrekker zou afgeven, zou alles ‘in 10 weken live’ staan. Dat draaide dus ook om de koppeling met externe bronnen, zoals het Bureau Kredietregistratie (BKR). Ook deze deadline werd glansrijk gehaald.

Vliegende start

De snelheid in de samenwerking tussen Venn en Stater mocht uiteraard niet ten koste gaan van de kwaliteit. “We hanteerden het credo ‘first time right’, want als nieuwkomer moet je direct een onuitwisbare indruk maken op de klant”, zegt De Moor. “Dat betekent: nooit iets laten liggen, altijd direct terugkoppelen. Je kunt veel automatiseren, maar het accepteren van een hypotheek moet je echt persoonlijk afhandelen. Dat vraagt opperste klantgerichtheid van alle medewerkers. De uitstraling naar buiten moet ook goed zijn, want zeker als nieuwe speler word je voortdurend getest.”

De vliegende start heeft succes gehad, want de eerste reacties zijn positief. De Moor: “We hadden vooraf een bepaald volume voor ogen en liggen helemaal op schema. Al in de eerste maand zijn drie hypotheken gepasseerd. Dat is een mooi begin voor een compleet nieuwe speler op de Nederlandse markt. Ook Stater heeft daarbij een wezenlijke rol gespeeld.”

Klantdata beheren

De Moor verwacht dat de hypotheekmarkt almaar digitaler wordt. “Vragen gaan steeds vaker online behandeld worden. De techniek neemt daarbij veel werk uit handen van de consument én de adviseur. Stater speelt daarbij een belangrijke onafhankelijke rol. Neem nou alle klantdata die zij beheren. Dat verschaft hen ook veel inzicht in klantgedrag. Als je dit voldoende proactief doet, zit hier een win/win-situatie in voor alle partijen. Bekijk het vanuit de klant: die krijgt advies over het oversluiten van zijn hypotheek als er kansen liggen om zijn product te verbeteren.”

Door alle veranderingen op de huizenmarkt hebben klanten baat bij een hypotheekverstrekker die meedenkt. “Nieuwe hypotheken moeten straks allemaal worden afgelost. Wellicht zijn sommige consumenten met een aflossingsvrije hypotheek zich hier onvoldoende van bewust. Ook hen geven we graag gericht advies.”